Startersmotor.nl - Van alles over lichte motoren
MotorkledingOnline is het grootste warenhuis voor de motorrijder in de Benelux

 

Kymco K-Pipe 125 / K-PW 125 (2013)

Sinds eind september 2013 hebben wij een eigen K-Pipe 125. Lees de inrijtest

Kymco K-Pipe 125

Eindelijk was het dan zo ver! De mussen vielen bijna van het dak, niet van de warmte, maar vanwege de aanhoudende kou. Maandenlang kou, pekel en meer sneeuw dan me lief was, maar bij Kymco stond de nieuwe K-Pipe 125 voor mij klaar. Onze collega's van Stadsmotor hadden de motor de vuurdoop gegeven, die primeur ging helaas aan ons voorbij, maar elk nadeel heeft zijn voordeel en dat is dat zij 'm al lekker hadden losgereden. Hoef ik dat niet te doen!

De eerste 50 kilometer zijn het belangrijkste voor het blok, zo dat alles goed op elkaar in kan slijten. Natuurlijk moet je in het begin nog altijd wat rustig aan doen, maar het komt niet meer zo nauw met jaren terug. Bij auto's hoef je zelfs helemaal niet meer in te rijden. Maar met dat soort blokken vraag je meestal ook niet het uiterste en sta je meer stil in de file dan dat je lekker door kan blazen.

Het beloofde een aardige dag te worden om te motorrijden en ik was er wel weer aan toe. Mijn eigen motor staat al bijna 5 maanden in de stalling vanwege de aanhoudende pekel (ik ben er erg zuinig op en ook te lui om de motor elke keer af te spoelen), dus ik wilde maar wat graag weer motorrijden. Met de nieuwe K-Pipe 125 mocht ik dan ook mijn eigen seizoen 'openen' en dat is meer dan geslaagd! Kymco is in Nederland vooral bekend van de snor/bromscooters en wat minder bekend met de motorscooters. Kymco motoren met versnellingen zie je in Nederland niet zo snel. De Venox 250 (een custom) is te koop en nu deze K-Pipe. In Belgie kennen ze nog de Quannon 125 en Quannon Naked 125, maar deze zijn hier helaas nooit verkocht. Kymco is afkomstig uit Taiwan en de kwaliteit is gewoon goed en betrouwbaar te noemen. Dit is niet een of andere Chinees die je koopt bij de bouwmarkt of de rommel die je voor een paar honderd euro op Marktplaats vind.

 

 

De K-Pipe is beschikbaar in 50cc en 125cc, uiteraard gaat dit testverslag over de 125cc versie, maar het verschil met de 50cc versie is niet zo heel groot. Het enige verschil is het motorblok. waarbij even snel gezegd de cilinder op de 125cc versie groter is. Maar qua gewicht, frame, remmen en verdere onderdelen zijn de voertuigen vrijwel gelijk.

Opstappen

Bij het opstappen valt meteen op hoe klein de K-Pipe is. Mijn broer had een Honda CBR125R (bj. 2004) en deze was al behoorlijk klein, de K-Pipe laat zien dat het nog kleiner kan! Door het lage gewicht (103kg), is de motor ook makkelijk te verplaatsen. Dat doe ik niet na met mijn eigen 500cc motor.

K-Pipe sticker
semi-automaat

Wat ook direct opvalt is het missen van de koppeling. Zoals ik al had gezegd, is heeft de K-Pipe een motorblok met een semi-automaat. Dit wil zeggen dat je niet hoeft te koppelen, maar wel moet schakelen. Vreemd? In het begin zeker wel. De enige ervaring die ik had met een semi-automaat, was op een Suzuki DRZ400E waarbij iemand de versnellingsbak zelf had omgebouwd.

Je trapt de motor in de eerste versnelling en bij wat gas geven pakt deze bij een laag toerental al meteen op. Hierna kan je doorschakelen naar de 2e, 3e en 4e versnelling. Ik zeg 'doorschakelen', want bij deze Kymco schakel je niet op, maar naar beneden. Bovenin zit de vrijstand, en dan is het 1 t/m 4 naar beneden toe. Dit is echt wennen, want je moet dit nu in spiegelbeeld doen.

In het begin deed ik dit dan ook wel eens fout, maar geef dit wat tijd. Na een aantal uren ben je dit gewend en gaat het niet meer fout. Bij het doorschakelen laat je tussendoor even het gas los en duw je het pedaal naar beneden. Bij het terugschakelen (dus het pedaal omhoog), is het wel even zoeken wanneer je dit precies kan doen en bij welk toerental. Doe je dit te snel, dan remt de motor harder af op de motor zelf en schuif je naar voren. Maar zoals ik al heb gezegd, geef dit even de tijd. Dit went echt wel. Je moet alleen even zelf aanvoelen wanneer je precies terug kan schakelen.

 

En nu echt rijden..

Na even geoefend te hebben met de versnellingsbak, en de motor een beetje warm gereden te hebben kon ik de wijde wereld verkennen op dit kleine motortje. Wat me al tijdens het rijden opviel, is dat andere weggebruikers je soms beschouwen als brommerrijder en ze je soms geen voorrang geven. Dit overkwam mij ook op mijn Suzuki Sixteen 150. Op de één of andere manier zijn er altijd auto's die er nog even voor willen piepen, ondanks dat ze voorrang moeten verlenen. In het filmpje wat ik heb gemaakt, zie je hier ook een voorbeeld van, waarbij een dame wel naar rechts kijkt, maar links totaal vergeet. Of is die K-Pipe echt zó klein dat deze onzichtbaar is incl. bestuurder?

De motor schakelt soepel en trefzeker, in het stadsverkeer kan je de 2e en 3e versnelling het beste gebruiken. Dan zit je rond de 50-70km/u. Je kan met de K-Pipe best wel schakellui rijden, je bent niet verplicht om in de 1e versnelling weg te rijden, ook vanaf de 2e versnelling blijkt dat de K-Pipe vlot genoeg is en zou ik bijna durven stellen dat als je je aan de regels wilt houden, zelfs de 2e versnelling genoeg is voor in de stad. Maar in de 3e versnelling loopt de motor net even wat rustiger en zuiniger. Goed voor de motor, goed voor jouw geld.

K-Pipe cockpit

Vandaag waait het stevig, een ijskoude wind vanuit het oosten. De K-Pipe krijgt dan ook windkracht 5 voor de kiezen en een temperatuur van 2 graden, maar dat scheelt 'm weinig. Alleen vol tegen de wind in, merk je dat het 125cc blok net voldoende is om op 80km/u wegen te rijden. Als je in de 3e versnelling zo rond de 75km/u zit en eigenlijk wilt doorschakelen naar de 4e versnelling om netjes 80km/u te gaan rijden; vergeet het maar, blijf lekker in de 3e versnelling rijden. De 4e versnelling werkt als een soort overdrive. Tenminste, wel tegen de wind in. Heb je wind in de rug, dan is het genieten op de K-Pipe, ik heb 100km/u op de teller zien staan en er zat vast nog wel meer in, maar ik had geen zin om rechtdoor over de rotonde te scheuren. De eerdergenoemde collega haalde een 105km/u op de teller. Daarmee kan je met deze K-Pipe prima op 80km/u wegen rijden, maar daarboven is in mijn ogen niet heel verstandig. Vergeet snelweg ook. Deze motor is gemaakt voor in en om de stad en kan die klus heel goed af. Voor de snelweg is eigenlijk elke 125cc af te raden. Zo simpel is het.

Niet lachen om die smalle bandjes, met de 17" wielen en het lage gewicht is de K-Pipe zeer wendbaar en een echt gooi- en smijtfietsje. Nu kan je er wel bredere banden onder zetten, maar dit zal geen beter stuurgedrag geven. Daarnaast kosten bredere banden alleen maar meer geld. Een bandenwissel bij een 'volwassen' motor kost zo richting de 300 euro. Bij de K-Pipe kan je waarschijnlijk voor onder de 100 euro klaar zijn. Ik heb nu niet de mogelijkheid om de prijzen te controleren, maar ga er maar vanuit dat het algehele onderhoud qua kosten bij de K-Pipe laag is. Ideaal voor de beginnende motorrijder met een wat kleiner budget.

 

 

K-Pipe kickstarter
K-Pipe uitlaat

 

Remklauw K-Pipe

Links: Met de dubbelzuiger remklauw staat de Kymco snel stil.

 

Monoshock K-Pipe

Rechts: De monoshock doet zijn werk goed, oneffenheden in de weg merk je nauwelijks ondanks het harde zadel.

Het blok in de K-Pipe is qua uiterlijk een veel gezien en gebruikt blok in Azië. Kymco heeft dit blok zelf ontwikkeld en in het verleden ook met Honda samengewerkt. Een soortgelijk blok was voorheen ook al te vinden onder bijvoorbeeld de Honda Dax en Honda Monkey. Op de foto hierboven zie je ook de kickstarter. Wil je kickstarten? Vergeet dan niet het voetstepje omhoog te doen, anders kom je niet ver. Ik kan me niet bij andere motoren herinneren dat het voetstepje omhoog moest bij het kickstarten, maar dit viel mij direct op. Ook zie je op de foto duidelijk de carburateur boven de cilinder zitten. Het voordeel van dit blok is dat je zelf ook makkelijk onderhoud kan uitvoeren (na de garantieperiode). De klepcontrole is eenvoudig en kost op deze manier maar weinig tijd. Bij motoren met een staande cilinder moet soms zelfs de tank er nog van af om er fatsoenlijk bij te komen. Heeft de K-Pipe geen last van. Helaas was er geen instructieboekje voorradig en kon ik niets op internet vinden, maar ik ga er van uit dat de klepcontrole om de 4000km moet gebeuren. Is vrij normaal voor 125cc blokjes en omdat dit zo gepiept is, zal dit ook niet veel kosten als je dit laat doen.

Afwerking Kymco K-Pipe

En verder?

Over de K-Pipe valt nog genoeg te vertellen, maar beter kan je 'm zelf eens gaan proefrijden. De remmen zijn voor de 125cc motor goed genoeg. De schijf aan de voorzijde met de dubbelzuiger remklauw remt stevig genoeg, ook bij hogere snelheden. De trommelrem aan de achterzijde remt ook wel, maar een heel stuk minder. Deze moet je ook diep intrappen, maar dat is af te stellen. Met remmen gebruik je 80% je voorrem en 20% je achterrem, dus al laat je dit zo, dan kan je er nog prima mee rijden.

De verlichting ziet er erg stijlvol uit. Twee lampen onder elkaar aan de voorzijde, aan de achterkant LED verlichting. De knippers aan de achterzijde hebben transparant glas, aan de voorzijde is dit zelfs mooi verwerkt in de tank. De vering werkt in principe erg fijn, De monoshock haalt veel oneffenheden weg, maar de voorvering geeft bij stevig remmen of stevige drempels na het uitveren een hoorbare tik. Dit is op te lossen door misschien iets meer voorvorkolie of iets dikkere olie te nemen, kan ook exemplarisch zijn geweest. De afwerking bij de Kymco is verder in orde, al zie je hier en daar wat verbeterpunten, maar mag je klagen voor 1799 euro? Ik vind van niet.

Het blokje is zeer stil. De uitlaat doet goed zijn werk. Toch hoor ik liever een diepe luidere roffel. Hopelijk komen er in de toekomst een aantal dempers op de markt. Deze is dan eenvoudig en snel te vervangen. Standaard klinkt de K-Pipe mij te beschaafd, maar ik zie dan ook graag vervangingsuitlaten op mijn eigen motoren.

De K-Pipe heeft helaas geen bergruimte, ook moet je zoeken naar een plekje voor je schijfremslot. Maar deze kan je hangen aan een handgreep (onderzijde zadel) of bijvoorbeeld ergens aan het frame, waar deze niet in de weg zit. Hierbij hoop ik ook dat bijvoorbeeld Givi met een kofferrek komt, om een topkoffer te kunnen gebruiken. Ziet er niet mooi uit, maar is wel handig! Het zadel mag overigens wat zachter, na een uurtje krijg je toch een wat harde kont.

K-Pipe blok links

De brandstoftank is 4,5 liter, na 3 liter gaat het brandstoflampje aan en moet je echt tanken. Het verbruik komt ongeveer neer op 1:33, maar als de motor nog wat verder is ingereden en het warmer weer is, verwacht ik een verbetering in het verbruik en misschien ook nog wel iets in de topsnelheid. Voor het stadsverkeer is het brandstoftankje groot genoeg en jij staat lachend aan de pomp!

Al met al is de Kymco K-Pipe 125 een hele leuke verschijning, maar is het even wennen met de semi-automaat. Liever had ik dit motortje gezien inclusief koppeling en een 'normale' versnellingsbak, maar ze zeggen dat alles went. Vervelend vond ik het naar voren schuiven over het zadel bij iets te snel terugschakelen. Of mijn motorbroek is te glad, kan ook. Voor 1799 euro koop je een geweldig motortje om je A1-periode mee door te komen of gewoon voor erbij in de stad in plaats van een 50cc brommer. Ongelofelijk dat dit voor dat bedrag kan met het LCD display, stijlvolle koplamp en LED achterlicht. Een aanrader? Absoluut! Bij interesse moet je zeker een proefrit maken!

De Kymco is vanaf eind augustus 2013 leverbaar in de kleur wit voor 1799 euro. De overige kleuren komen als accessoireset beschikbaar. Dit is inclusief 2 jaar garantie. Met dank aan Kymco Nederland voor het beschikbaar stellen van deze motor. In België, Frankrijk en Luxemburg heet deze motor K-PW 125 i.p.v. K-Pipe.

 

Motortype Viertakt, ééncilinder, luchtgekoeld
Cilinderinhoud 124cc
Versnellingen 4, semi-automaat
Vermogen/koppel 6kW (8,1pk)
Gewicht 107kg rijklaar
Tankinhoud 4,5 liter
Verbruik 1 op 35-42 afhankelijk van rijstijl
Topsnelheid 101km/u
Rijbewijs A1, A2, A

Meer informatie over de Kymco K-Pipe 125 zoeken op internet:

Aangepast zoeken

 

 

MotoPlus proefabonnement 10 euro

 

 

Wil je reageren? Dat kan hieronder:

comments powered by Disqus

© Copyright 2007-2017 Startersmotor.nl - privacy policy/disclaimer | over ons | adverteren | links | Startersmotor helpen | contact | Startersmotor.nl op Twitter Startersmotor op Facebook Startersmotor op YouTube